Lyssna på sidan Lyssna

"Junsele, here we come"

Andrew Kennedy och Axel Steinbach från Marriott tittar ut över Hamptjärnsberget

I början av veckan fick Junsele besök av en delegation från världens största hotellkedja, Marriott International. Detta var det första besöket av Marriott till ett soligt och vårvintrigt Junsele.

Marriott International, med cirka 9000 hotell globalt, där majoriteten av hotellen ägs och drivs av franchisetagare, informerade om företagets affärsidé, upplägg och varför de valt Junsele som etableringsort. En del av informationen kan du se i filmen nedan.

Marriotts Etableringsprocess

Att teckna ett avtal med Marriott är inget som görs lättvindigt och föregås av noggranna undersökningar för att säkerställa projektets genomförbarhet samt att entreprenörerna kan upprätthålla den kvalitet och standard som Marriott kräver för sina hotell, berättade Axel Steinbach, nordenansvarig för nya hotell på Marriott International.

Efter att ett avtal skrivits har Marriott ett dedikerat team som arbetar nära entreprenörerna för att säkerställa projektets framgång. Andrew Kennedy, europachef för detta team, var på plats i Junsele och berättade att hans team arbetar för att stötta entreprenörerna från det att avtalet undertecknats till att hotellet öppnar.

Lojalitetsprogram i Fokus

Andrew Kennedy presenterade Marriott Internationals lojalitetsprogram Bon Voy med 200 miljoner medlemmar, vilket kommer att kopplas till det kommande hotellet i Junsele. Medlemmarna, från hela världen, söker olika upplevelser, inklusive unika naturupplevelser som de kommer att kunna njuta av i Junsele.

Andrew Kennedy berättade också att Bon Voy programmet är det särklass största i sitt slag i hela världen. Att den är så pass stor beror enligt honom på att Marriott är väldigt måna om sina gäster och hela tiden arbetar för att skräddarsy upplevelser efter kundernas önskemål och behov.

Autograph Collection: Unikt och Växande Varumärke

Det kommande hotellet i Junsele kommer att tillhöra Autograph Collection, ett varumärke som enligt Marriott ligger mellan deras premiumprodukter som Ritz och andra varumärken inom lyxsortimentet. Autograph Collection-hotell utmärker sig genom sin unika design, inredning och atmosfär vilket gör varje hotell unikt. Detta varumärke är också det som växer snabbast med över 200 hotell världen över idag.

Pandemins Påverkan och Möjligheter

Pandemin har öppnat upp möjligheter för destinationer som Junsele då resorthotell och destinationshotell har visat sig vara mindre känsliga för störningar. Storstäderna är mer beroende av utländska gäster medan destinationer och resort-hotell har en bredare kundbas med gäster från det egna landet och närområdet samt gäster som är villiga att betala mer för unika upplevelser.

Stark uppslutning i Junsele

Besöket genomfördes i samarbete med förenings- och näringslivet i Junsele. Besöket inleddes på Toppstugan och medföljande promenad upp till toppen av Hamptjärnsberget. Därefter arrangerade Junsele IF en skotertur på Betarsjön och kvällen avslutades med middag på Galaxen. Dagen efter blev det besök på Junsele Djurpark, Kåtabyn och fortsatta diskussioner med det lokala näringslivet. Från Sollefteå kommun deltog representanter från Tillväxtenheten och kommunledningen.