Lyssna på sidan Lyssna

Klagomål

Barn, elever, vårdnadshavare och andra berörda har rätt att framföra klagomål och synpunkter på utbildningen. Det är en viktig del i arbetet med att utveckla och förbättra kvaliteten i skola och förskola.

Framföra klagomål och synpunkter

Du har rätt att framföra klagomål och synpunkter på verksamheten inom skola och förskola. Det kan du göra på följande sätt:

  • Skriftligt via brev till Utskottet för Unga och lärande
  • Per telefon eller genom personligt besök

Återkoppling

När du lämnar ett klagomål och uppger ditt namn, gäller följande:

  • Du ska få återkoppling inom fem arbetsdagar
  • Återkopplingen kan vara ett besked om att ärendet är mottaget och att en ansvarig handläggare arbetar vidare med det
  • När ärendet är färdigbehandlat får du skriftlig återkoppling med information om eventuella åtgärder eller beslut

Anonyma klagomål

Du kan även lämna ett anonymt klagomål. Då behandlas ärendet på samma sätt som andra ärenden, i syfte att utreda eventuella brister i verksamheten. Observera dock att återkoppling inte är möjlig när du är anonym.