Lyssna på sidan Lyssna

Avtal med Uniper klart

Den 3 oktober undertecknade Sollefteå kommun och Uniper det avtal som reglerar den fortsatta processen för etableringen av en fabrik för produktion av hållbart flygbränsle på Hamre.

I korthet innebär avtalet att Uniper har till 2027 på sig att genomföra ett fullständigt köp av markområdet. Vilket ger Uniper och deras samarbetspartner Sasol EcoFT tid att genomföra de nödvändiga undersökningarna som krävs innan anläggningen kan byggas.

För kommunen innebär denna satsning mellan 100 och 150 direkta arbetstillfällen, samt ytterligare 150 indirekta arbetstillfällen. Detta är samtidigt ett stort steg närmare att fortsätta utveckla området och locka fler investeringar för att uppnå målet om 700 arbetstillfällen.

Avtalet undertecknades av Johan Andersson, kommunstyrelsens ordförande, Johan Svenningsson, VD för Uniper och John Åberg, 2e vice ordförande i kommunstyrelsen.